Vooraf
In deze (extra) en zeer uitgebreide nieuwsbrief geven we aan hoe wij maandag 8 februari weer van start gaan. Maar eerst het volgende.
Er is momenteel een enorm negatieve kijk vanuit de media en de overheid op de zgn. leerachterstanden die de kinderen nu op zouden lopen. Wij vinden deze berichtgeving onaangenaam en schrijnend. Het doet iedereen zo tekort…
Je zult maar een kind van nu zijn, terwijl je elke dag ongelofelijk je best doet om alles voor elkaar te krijgen. In een andere en ongewone situatie. In een wereld die helemaal anders is dan anders en heel veel van je vraagt.
Je zult nu maar een ouder zijn, in een tijd waarin je probeert alles rond te breien. Je werk, je gezin, alle zorgen. Je doet enorm je best om ouder, leerkracht en werknemer/-gever te zijn in één, dat is (bijna)niet te doen toch? En tóch doet u het wel allemaal!
Je zult maar leerkracht zijn in deze tijd. Je geeft en doet er alles aan om alle kinderen erbij te houden, je zorgt voor een uitdagend, gedegen en goed aanbod en je blijft in verbinding met alle kinderen. Je blijft digitaal motiveren, terwijl er geen één leerkracht het onderwijs is ingegaan om van achter een laptop kinderen te stimuleren, te onderwijzen en te begeleiden.
Als leerkracht zorg je er nu voor dat de kinderen die het echt nodig hebben tóch op school terecht kunnen. Je collega’s en jij vangen deze kinderen en de kinderen van ouders met een cruciaal beroep met liefde op in de noodopvang.
Je zult maar opgroeien, leven en werken in deze tijd en dan alleen maar te horen krijgen dat het niet goed gaat komen met je. Er is achterstand, er moet extra les komen, er moet een plan komen waarin de kinderen “bijgespijkerd” kunnen worden,… enz.
Daar worden wij verdrietig van!
Wij kunnen ons voorstellen dat jullie als ouders nog eens extra in de kramp schieten bij dit soort berichten, want we willen toch allemaal dat het goed komt met jullie kinderen. Maar geloof ons, het kómt goed, sterker nog, het ís al goed!!
U heeft allemaal 'sterren' in handen, elk kind van u is een unieke ster, dat iets meemaakt, wat hem of haar zal vormen voor de rest van zijn/haar leven…
Er zit een soort systeemfout in ons onderwijs. Sommigen denken nog maar steeds dat kinderen leren door een programma af te werken en dat er kennis in het kind gepompt moet worden en dan komt het wel goed. Als we dan plotseling (zoals nu) moeten afwijken van dat programma, dan gaat het niet goed komen met het kind. Wij zijn er van overtuigd dat dit niet waar is.
Kinderen leren op hun eigen unieke wijze, op hun eigen unieke moment. Ooit zei iemand; “Meten is niet erg, maar het gaat mis als we de meetlat erlangs gaan leggen”. Hoe kun je een kind afrekenen op zijn of haar ontwikkeling?
De kinderen van nu leren heel veel. En ja, natuurlijk heeft deze periode effect op de kinderen. Maar niet alleen op de kinderen, op ons allemaal, op de hele wereld. De hele wereld, iedereen heeft te maken met Corona… Als onze kinderen weer naar school mogen nemen we ze weer mee in waar we gebleven zijn.
Ieder kind is op zijn eigen manier gegroeid. We gaan kijken welke sprongen sommige kinderen gemaakt hebben en welke kinderen toch wat meer last hebben gehad van deze periode. We gaan gewoon doen wat we altijd deden, positief kijken naar het kind. Zorgen voor een fijne plek, een veilige leeromgeving en een rijk en goed aanbod voor alle kinderen en we doen zoveel mogelijk wat er nodig is.
U mag volop vertrouwen op het vakmanschap van ons team. Heb vertrouwen in uw kind en de toekomst. En weet dat het goed komt, of beter, dat het al goed is! Wij werken en blijven werken vanuit vertrouwen. Al die paniekverhalen leveren niks dan ellende op, maar gelukkig zijn er ook tegengeluiden te horen. Wij maken ons hard om het leren, het ontdekken en het ontwikkelen van onze kinderen centraal te zetten en niet het systeem. We lezen nu al berichten in de media dat 'de helft van de kinderen blijft zitten'. Dat is zeker niet het geval. Het kan wel zo zijn dat we in individuele gevallen bekijken of het verstandig is om wat langer over de basisschool te doen.
Een heel verhaal, maar wij willen u graag een hart onder de riem steken en het vertrouwen geven dat we ons nu niet druk hoeven maken over leerachterstanden. Daarnaast ik wil mijn team in het zonnetje zetten, fantastisch hoe zij het doen in deze tijd!
Als wij volgende week weer stralende gezichten zien in de school dan gaan we opnieuw genieten van de kinderen en van elkaar en vanuit ontspannenheid alle kinderen in hun eigenheid en de dynamieken die bij hen horen weer verder begeleiden!
Ik wil u nog even heel veel succes wensen met de laatste loodjes van het afstandsonderwijs en alle perikelen die daarbij horen. Heb het fijn samen, de komende dagen!! En vooral…blijf gezond! Tot heel snel!
Met dank aan Kim Meerema voor de inspiratie
Namens alle teamleden
Hans van der Most
manager onderwijs