Tafeldiploma

donderdag 16 mei 2019

Deze week hebben de kinderen van niveau 5 hun tafeldiploma gehaald.

Heel erg knap. Gefeliciteerd allemaal!

Is het hier nu mee gedaan? Het antwoord daarop luidt NEE!

Tafels oefenen moet worden bijgehouden, dan doen we veel op school, maar thuishulp is hierin onontbeerlijk. Zonder veelvuldig oefenen zakken de tafels weer weg. Tafels zijn hard nodig bij veel rekenkundige bewerkingen.

Verschil tussen tafels kennen en kunnen

Voor we verdergaan, is het goed om als ouder te weten dat er een verschil is tussen het kennen en kunnen van de tafels. Er is sprake van 2 verschillende manieren waarop de tafels geoefend worden:

  • Het op kunnen dreunen van de tafelrijtjes
  • Het kunnen uitrekenen van de tafelsommen

Voor het uitrekenen is namelijk veel meer kennis en achtergrond nodig dan het klakkeloos op kunnen noemen. En toch hebben ze allebei met elkaar te maken.

 

Het op kunnen dreunen van de tafelrijtjes

In principe zou je het op kunnen noemen van de rijtjes tafelsommen kunnen zien als het leren voor een toets van aardrijkskunde of geschiedenis. We noemen België en we weten dat Brussel er als hoofdstad bij hoort, net zoals we leren dat Londen de hoofdstad van Engeland en Parijs de hoofdstad van Frankrijk.

Net zoals die feiten is het ook een feit dat 3 x 3 = 9 en 8 x 3 = 24. Kortom: kinderen kénnen de tafels.

Het kunnen uitrekenen van de tafelsommen

Het verschil in beiden wordt het meest duidelijk als de tafels kriskras door elkaar worden bevraagd. Kan een kind, zonder dat 1x, 2x en 3x zijn voorafgegaan, berekenen wat 4 x 9 =?

In dat geval kan een kind de tafelsommen ook uitrekenen. Het “ziet” dan de verbanden tussen de getallen. Wie weet heeft  het kind in zijn hoofd de tafel 5 x 9 gememoriseerd zitten en weet het dus dat het 1 x 9 minder moet zijn.

Wanneer een kind op die manier kan rekenen is het tafels oefenen heel goed gelukt

 

Tips
Kinderen die de tafels opzeggen en daarbij nog tellen, hebben veel baat bij het maken van optelsommetjes: 4 x 3 = 3 + 3 + 3+ 3. Het vlot kunnen optellen van sommen ondersteunt het aanleren van de tafels.

In plaats van een tafel opdreunen, kun je het ook inzichtelijk maken met speelgoed of andere voorwerpen. Laat je kind bij een som als 6 x 4 groepjes leggen van bijvoorbeeld vier kralen.

Bemoedig je kind als hij een tafel voor je wil opzeggen en accepteer het wanneer het even niet lukt. Het is beter om je kind de tafels vaak en kort te laten oefenen dan weinig en lang.

Hang op het toilet een tafeltjesposter. Oefen iedere dag een paar sommen waarmee je kind op school bezig is. Dit helpt je kind de tafels te automatiseren. Laat je kind de tafels doorstrepen die hij al kent.

Er zijn verschillende sites waarmee je kind de tafels kan oefenen en een tafeldiploma kan halen zoals:
www.tafeldiploma.nlwww.tafels-oefenen.nl en www.onlineklas.nl.

Delen via